صورت زیبا و ظاهر، سیرت زیبا!

 

صورت زیبا و ظاهر، سیرت زیبا!

برگ برگ کتاب وجود انسان منقش به صورت های ظاهری و باطنی است که آنها را صورت و سیرت می خوانیم. 

بد یا خوب بودن صورت و سیرت ممکن است به عوامل بسیاری بستگی داشته باشد اما یکی از مهمترین عوامل، معرفت است. 

دیده اید آدمهایی را که از صورت زیبا و از معرفت تهی هستند؟

آیا آن صورت زیبا برای کسی جلب توجهی دارد؟ 

و آیا دیده اید افرادی که صورت زیبایی ندارند ولی به خاطر معرفت زیاد،زیبا جلوه می کنند. 

کتاب تو و کتاب من تفاوتش شاید در معرفت باشد و شاید هم در نوع نگاه. 

راستی نگاه را می خواستم اشاره کنم. 

در این هنگام حرفم را قطع کرد و گفت: 

مگر نگاه و معرفت با هم تفاوت دارند؟ 

گفتم: 

آری، دارند 

گفت: 

چه افتراقی بین آنها حاکم است؟ 

گفتم: 

معرفت،مجموعه ای از شناخت ها است که بصورتهای مختلف در انسان ذخیره می شود و اما نگاه،لحظه ای است که می خواهی با استفاده از معرفت خود در باره ای تصمیم بگیری و یا حکمی صادر کنی. 

گفت: 

نگاه مهم تر است یا معرفت؟ 

گفتم: 

نگاهی که معرفت داشته باشد 

گفت: 

نگاه بی معرفت یعنی چه؟ 

گفتم: 

تاکنون شنیده ای که می گویند فلانی تنها قسمت خالی لیوان را دیده است؟ 

و او در سکوتی معنا دار به اندیشه ای ژرف، فرو رفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد